gezondheid · 31. oktober 2020
voedingsmiddel · 14. oktober 2020
Uitgelicht: asperges Asperges zijn het hele jaar door beschikbaar, maar worden het hele jaar door ingevoerd vanuit landen zoals Peru. Traditioneel gezien loopt ons eigen aspergeseizoen van april tot eind juni. Het verschil in kleur tussen asperges ligt aan de manier waarop ze groeien. Witte asperges groeien alleen onder de grond, terwijl groene asperges boven de grond groeien. Zodra de witte asperges in aanraking komen met zonlicht, wordt de steel namelijk groen.

voedingsmiddel · 12. oktober 2020
Behoort avocado tot fruit of groente? Botanisch gezien is een avocado een vrucht, het is namelijk een eenzijdige bes. Toch worden avocado’s als groente gezien. Avocadovruchten worden voornamelijk rauw gegeten. Het verkleuren van het vruchtvlees bij blootstelling aan de lucht (enzymatische bruinkleuring) wordt tegengegaan met bijvoorbeeld citroen- of limoensap. Daarom vind je dit ingrediënt ook in bijna alle recepten voor quacamole terug.
gezondheid · 10. oktober 2020

voedingsmiddel · 08. oktober 2020
Een verse ananas is een heerlijk zoete tropische vrucht. Ananas is het lekkerst wanneer hij al rijp is op het moment dat hij geplukt wordt. Maar dat weet je natuurlijk niet wanneer je in de winkel staat. Hoe herken je een rijpe ananas? Vind alle tips op de Facebookpagina terug.
06. oktober 2020

voedingsmiddel · 25. september 2020
Cacao bevat veel flavanolen. Van flavanolen wordt beweerd dat ze een beschermend effect hebben op hart- en vaatziekten. Zwarte chocolade bevat het meeste cacao van alle chocoladesoorten, daarom wordt ze ook vaak als gezond beschouwd. Wat moet je weten? Vind het antwoord hierop terug op de Facebook pagina
warme maaltijd · 20. september 2020
In 3 simpele stappen je spaghetti bolognaise gezonder maken: Wat de gemiddelde Vlaming doet: veel gehakt, enkel tomatensaus, witte pasta. Wat je beter kan doen: minder en/of betere keuze gehakt, veel groenten, volkoren pasta. Je hoeft echt niet je favoriete gerecht weg te laten om gezond te gaan eten. Soms zijn simpele aanpassingen in je recept of een betere weekverdeling (lees: balans) al voldoende om de juiste stappen in de goede richting te maken.

beweging · 17. september 2020
gezondheid · 14. september 2020
Sinds 1 september is Chiara Bruyneel mij komen versterken als erkend diëtiste in de praktijk! Na haar individuele opleiding in Otkas en haar extra praktijkervaring in het AZ Damiaan is ze volledig klaar om cliënten te ontvangen. Zowel Chiara als ikzelf werken met hetzelfde werkboek en hanteren dezelfde voedingsadviezen.

Meer weergeven